Achtergrond

Leven in vrijheid mag op dit moment in Nederland een vanzelfsprekendheid zijn, blijven leven met vrijheid is dat niet.

Hoe het allemaal begon...

Het begon in de achtertuin van museum de Hermitage in Amsterdam in een heerlijke lunchroom. Annette Schautt, directeur van de Stichting Musea en Herinneringscentra kwam met de vraag of Media Luna in het kader van het Jaar van Verzet een educatietool wilde ontwerpen? Een tool waarmee bekendheid werd gegeven aan het Jaar van Verzet, maar vooral ook een tool waarmee zichtbaar werd dat verzet een stuk gecompliceerder is dan goed en fout, slachtoffers en daders en helden en boeven. Ook moest het niet alleen gaan over het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar ook reflecteren op het huidige verzet. Wat een ontzettende mooie vraag en opdracht!

Bij Media Luna gingen wij aan de slag en dat leidde tot enorme goede en pittige discussies in de eerste redactievergaderingen. Wat is verzet? Wie is er een verzetsstrijder? Bestaan er helden? Zouden wij verzet hebben gepleegd? Er werd flink geknaagd aan ons eigen geweten en ons morele kompas. Door wie of wat waren onze standpunten ingefluisterd of ontstaan? Voor ons werd dit een verrijkende reis waarin de verhalen van toen ons dienden, maar ook veel vragen opriepen.

Uiteindelijk waren wij het er allemaal over eens dat er een spel moest komen waarbij iedereen zich deze vragen moest stellen. Nomizo, een filosofisch bordspel, werd ons uitgangspunt. Dat zat al heel goed in elkaar. Wij wilden alleen geen filosofische vragen, maar vragen die gaan over de dilemma’s in oorlog én vrede. En het moest vooral ook jonge mensen aanspreken.

Milan, Tidi, Harun en Kilian, vier studenten gingen aan de slag. Milan en Kilian studeren Media en Cultuur, Harun Onderwijskunde en Tidi Kunstmatige Intelligentie. Mooie combinatie! Zij zijn verhalen gaan lezen van toen en nu. Verhalen die hen inspireerden tot vragen. Uiteindelijk ontstond de eerste opzet van het spel. Deze werd voorgelegd aan de projectleider van SMH, Gerda Brethouwer. Zij was direct enthousiast!

Daarna was het een kwestie van meer vragen verzinnen, nog meer verhalen lezen en nog meer met elkaar discussiëren. Test spelrondes organiseren, feedback verzamelen en verwerken. Marlies van Nomizo ontwierp het spel en zo ontstond het spel onder onze ogen en we waren positief verbaasd over het resultaat! Nu kunnen we geen krant, journaal of actualiteitenprogramma kijken zonder elkaar te appen om te zeggen; ik heb een nieuwe vraag…

Achtergrondverhalen

Ben je nieuwsgierig naar de verhalen die ons geïnspireerd hebben?



Copyright 2021 | Herdenken vol Leven | Deze website wordt u opgediend door © Plate